مبانی نظری وپیشینه تحقیق تاریخچه فراشناخت

در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان مبانی نظری وپیشینه تحقیق تاریخچه فراشناخت آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تاریخچه فراشناخت|41017984|bmq|مبانی نظری ,پیشینه تحقیق, تاریخچه فراشناخت

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

ظهور نظریه هایی که بر نقش فرایندهای عالی مؤثر بر مهار و هدایت فرایندهای شناختی تاکید دارند از جمله پیشرفت های عمده در حوزه روانشاسی به شمار می آید. این فرایندهای عالی تر به عنوان فراشناخت[1] مطرح شده اند(کارشکی،1381). این مفهوم در مقایسه با شناخت یك پدیده جدید به حساب می آید، یعنی سابقه ای به قدمت شناخت ندارد. اولین بار هارلو (1949)بود که مفهوم یادگرفتن یادگیری را در یك رشته آزمایش كه با میمونها انجام داد مطرح نمود. در این آزمایش ها میمون ها وادار می شدند تا مسائلی را كه به انها نشان داده می شد را حل كنند. یافته جالب هارلو این بود كه میمونها هر چه مسایل بیشتری حل می كردند در حل مسائل تواناتر می شدند . یعنی حیوانها یاد می گرفتند كه چگونه یاد بگیرند . در زمان هارلو اصطلاح فراشناخت رایج نبود و در دوره روانشناسی خبر پردازی به جای مفهوم یادگیری یادگرفتن از اصطلاح فراشناخت استفاده شد.اگر چه هارلو مفهوم یادگرفتن یادگیری را مطرح ساخت كه از لحاظ مفهومی با اصطلاح فراشناخت برابر است ولی گفتگو درباره اصطلاح فراشناخت در دهه 1970 آغاز شد و جان فلاول نخستین كس بود كه بحث درباره فراشناخت را آغاز كرد و به تدریج تعداد زیادی از دانشمندان به آئین نوین تفكر در حوزه روان شناسی روی آوردند (آقازاده واحدیان ،1377). علی رغم آنچه گفته شد به لحاظ تاریخی مطالعه در حوزه فراشناخت از دو زمینه آغاز شده است كه در رشد فراشناخت نقش محوری و اساسی داشته اند. این دو حوزه عبارتند از :

2-7-1- حوزه روان شناسی شناختی از دهه 1960

روان شناسان شناختی پژوهش ها و مطالعات خود را در زمینه فراشناخت از حوزه حافظه آغاز نمودند. به عنوان مثال هارت (1965) در مطالعه خود قضاوت انسان ها در باره حافظه را بررسی نمود. وی پس از کنکاشت قضاوت ها دریافت كه بزرگسالان تجربه آگاهانه در باره احساس دانستن را دارند . وی از طریق پژوهش هایی كه در زمینه حافظه انجام داد دریافت كه احساس دانستن از قدرت پیش بینی كنندگی رفتار برخوردار است ( بایلر و اسنومن[2]، 1933؛ به نقل از زوهر[3]، 1991 )..

2-7-2-حوزه روان شناسی رشد از دهه 1970

نظریه پردازان روان شناسی رشد نیز مطالعه خود را در زمینه فراشناخت از حوزه توانایی های حافظه آغاز کردند. فلاول (1979) علاقمند بود دریابد كه آیا رشد توانایی حافظه،كنش هشیارانه فهم قوانینی است كه بر حافظه ( شناخت ) حكومت می كند؟ این مطالعه مسیر رشد فراشناخت را برای وی هموار نمود و رشد فراحافظه را در بسیاری از حیطه ها تحت تاثیر قرار داد (فلاول، 1979).

2-7-4-فراشناخت

اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرایند های شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به اهداف یادگیری گفته می شود ( بایلر و اسنومن، 1933؛ به نقل از زوهر، 1991 ). به عبارت دیگر، فراشناخت به دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او یا به دانستن درباره دانستن[4] گفته می شود. دانش فراشناختی ما را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن، پیشرفت خود را بر مطالبی که خوانده ایم، بسنجیم. کوتاه سخن اینکه، دانش فراشناختی به ما می گوید که راه های مختلفی برای سازمان دهی مطالب به منظور سهولت بخشیدن به یادگیری و یاد آوری وجود دارد(سیف، 1376).

می توان به گونه ای دیگر به فراشناخت نگریست، بدین صورت که آن را شناخت در مورد شناخت دانست. از آنجا که شناخت را دانستن و یادگیری معنی می کنیم، می توانیم فراشناخت را به دانستن درباره یادگیری و تفکر خود معنی کنیم. به همین سبب یکی از تعابیر بسیار نزدیک به فراشناخت، یاد گرفتن یاد گیری است (سیف، 1379). فراشناخت هر گونه دانش یا فعالیت شناختی است که موضوع آن شناخت باشد یا اینکه فعالیت یا فرایندهای ذهنی و شناختی انسان را تنظیم کند( فلاول، 1984؛ به نقل از سیف، 1379 ).

فراشناخت به اطلاعاتی که هر فرد در مورد نظام شناختی خود دارد، گفته می شود و شامل فرایند های حافظه فرد است و تحقیقات نشان داده است که آگاهی فرد از فعالیتها یا فرایندهای شناختی خود، نقش و تأثیر زیادی در یادگیری دارد. تاکنون سه طبقه یا مقوله در دانش فراشناختی مشخص شده است. این طبقات عبارتند از:

الف) اطلاع فرد از نظام شناختی خود: این مقوله، اولین مقوله در نظام شناختی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به دانش فرد در مورد آنچه باید در مورد یادگیری و پردازش اطلاعات بداند، اشاره دارد. اطلاع از توانایی های حافظه و برآورد درست این توانایی ها می تواند به فرد در اکتساب، نگهداری و استفاده درست از آنچه که یادگرفته است، یاری دهد. اگر نحوه بررسی مطالب و یا زمان لازم برای انجام آن از اول برای ما مشخص و معلوم نباشد، هنگام برخورد با هر تکلیف، باید آن را دوباره مطالعه کنیم. بعلاوه، اطلاعاتی که ما درباره نظام شناختی خود داریم، می تواند مراحل سه گانه حافظه( حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت) و یا فرایندهای کنترل کننده را در بر گیرد (کدیور، 1379).


[1]- Meta-Cognition

1.B ailer & Snoman

2. Zohar

3.lerning to learn


مطالب دیگر:
📜پاورپوینت درس پنجم دین و زندگی پایه دهم منزلگاه بعد📜پاورپوینت درس چهارم دین و زندگی پایه دهم آیندهٔ روشن📜پاورپوینت درس سوم دین و زندگی پایه دهم پنجره ای به روشنایی📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1385 نوبت دوم📜پاورپوینت درس دوم دین و زندگی پایه دهم پر پرواز📜پاورپوینت درس اول دین و زندگی پایه دهم هدف زندگی📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه 1386📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1387📜پاورپوینت درس 12 آمادگی دفاعی پایه دهم امداد و نجات📜پاورپوینت درس 11 آمادگی دفاعی پایه دهم درس آزاد📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1388📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1390📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1392📜پاورپوینت درس 10 آمادگی دفاعی پایه دهم ایمنی و پیشگیری📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی سال 1396 کرمانشاه📜پاورپوینت درس 9 آمادگی دفاعی پایه دهم من یک رزم آورم📜پاورپوینت درس 8 آمادگی دفاعی پایه دهم پدافند غیرعامل📜پاورپوینت درس 7 آمادگی دفاعی پایه دهم مقابله با جنگ نرم📜پاورپوینت درس 6 آمادگی دفاعی پایه دهم درس آزاد📜پاورپوینت درس 5 آمادگی دفاعی پایه دهم حماسه های ماندگار📜دانلود سوالات آزمون مشاوران حقوقی بهمراه پاسخنامه سال 1396📜پاورپوینت درس 4 آمادگی دفاعی پایه دهم علوم و معارف دفاع مقدس📜پاورپوینت درس 3 آمادگی دفاعی پایه دهم انقلاب اسلامی و بسیج📜پاورپوینت درس 2 آمادگی دفاعی پایه دهم اقتدار دفاعی📜پاورپوینت درس 1 آمادگی دفاعی پایه دهم امنیت و تهدید